måndag 4 februari 2008

Kvinnor behöver inte läsa till psykolog. De har det naturligt i sin kvinnlighet

Med tårar i ögonen – röd i ögonen var han i alla fall- sa han ”Kenneth, du har en väldigt ovanlig personlighet, men du är en trevlig person”. – Jaha, det där kommer kvinnor också fram till utan att jag dessförinnan behöver hålla en monolog i 1,5 timme, tänkte jag. Jag förklarade för psykologen som var sista anhalt i ett udda arbete jag sökt- …..de borde rimligen anställa en udda person- …..att den senaste kvinna som kommit fram till samma sak har som främsta merit att vara Sveriges vackraste 6-barns mamma, men jag vet en 25-åring som kom på samma sak förra året. Ingen av dem hade psykolog-, psykoterapeututbildningar á totalt sju år samt ett års egenterapi och dessutom kanske 20 års yrkeserfarenhet. – Nix….de var helt enkelt kvinnor. Han skattade lite och fortsatte med att mena att mina testresultat stämde med den bild han fått av mig. Han kunde inte klassificera min personlighet som någonting av det som finns beskrivet och som man använder sig av. Även personlighetsstörda faller ju in under en klassificering. Visserligen har jag en speciell personlighet men den har ingen störning.

– Ok, om jag hade lite självdistans skulle jag kunna kalla mig för ”rubbad på ett fördelaktigt sätt” åtminstone i teorin. Om jag får jobbet då? Det återstår att se….de söker en person som det ställs speciella psykiska krav på….å andra sidan kanske de inte vill ha någon som är omöjlig att förutsäga….om man inte råka vara en helt vanlig kvinna vill säga.